Share Personvernerklæring

Vi tar personvernet ditt på alvor. Vi er ansvarlig for behandlingen og er ansvarlig for at informasjonen vi har om deg brukes i samsvar med personvernlovgivningen.

Gjelder fra 25. okt. 2021

I denne personvernerklæringen gir vi deg informasjon om hvordan vi bruker og beskytter dine personlige opplysninger og hvilke rettigheter du har. Personlig informasjon er all informasjon som kan knyttes til deg som individ.

Alle som ber om det, har rett til å vite hvilken informasjon som er lagret og hvilke sikkerhetstiltak som er iverksatt for å beskytte informasjonen - så lenge tilgangen til dette ikke svekker sikkerheten.

Vår rolle som dataansvarlig

Med mindre annet er oppgitt, er vi ansvarlige for behandlingen når personlig informasjon samles inn direkte fra deg som registrert. En behandlingsansvarlig er en person som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og midlene som skal brukes under slik behandling. Det er den behandlingsansvarlige som har det overordnede ansvaret for behandlingen av dine personopplysninger.

Vi er også en uavhengig behandlingsansvarlig når vi mottar din personlige informasjon fra en annen behandlingsansvarlig som enten er en kunde eller en partner av oss. I disse tilfellene skal vår rolle som behandlingsansvarlig for personopplysninger mottatt fra slike behandlere være begrenset til formålene beskrevet i denne personvernerklæringen. Vær oppmerksom på at våre kunder og partnere er separate behandlere med hensyn til behandling av dine personlige data gjennom våre tjenester og ellers. Vi oppfordrer deg til å lese deres personvernerklæringer og eventuelle vilkår og betingelser for kunder og partnere som behandler din personlige informasjon.

Hvilken informasjon vi har om deg

Ved å bruke våre produkter og tjenester, samler vi inn følgende informasjon om deg, for eksempel:

- Kontaktinformasjon: navn, e-postadresse og telefonnummer.
Identitetsinformasjon: registrert adresse, navn og fødselsdato.

- Identifikasjonsmidler, dvs. informasjon som brukes til å verifisere identiteten din og din rett til å inngå en avtale med Share som bank-ID, pass, førerkort, autorisasjoner osv.

- Kommunikasjon, inkludert SMS, chat og e-post vi har direkte med deg.

- Teknisk informasjon som type mobil, internettforbindelse, operativsystem, nettleser og IP-adresse. Vi samler inn denne informasjonen ved bruk av informasjonskapsler. Se vår policy for informasjonskapsler.

- Stedsdata i forbindelse med kostnadskalkulering og reisevei

- Kontoinformasjon som betalingstransaksjoner og annen bruk av kontoen, for eksempel tidligere biler som er lånt.

- Produktinformasjon, dvs. informasjon om hvilke av Share produkter og tjenester du bruker

Hvor vi samler inn informasjon fra

Vi samler inn informasjonen vi behandler om deg fra BankID og gjennom bruk av Share Appen.

Hvordan vi bruker informasjonen

Her er hovedformålene vi bruker informasjonen til:

1. For å bekrefte identiteten din

Vi trenger å behandle din personlige informasjon for å bekrefte identiteten din slik at vi kan møte lovpålagte krav. For dette formålet bruker vi kontaktinformasjon, identitetsinformasjon og identifikasjonsmåter.

2. For å sikre riktig tilgang til eiendom, mennesker og eiendeler

Share vil behandle personopplysninger med det formål å håndtere ulykker og skader i forbindelse med forsikringen som er kjøpt. For dette formålet bruker vi metoder for identifikasjon og identitetsinformasjon.

3. Å levere våre produkter og tjenester

For dette formålet bruker vi kontaktinformasjon, identitetsinformasjon, kredittinformasjon, kommunikasjon, kontoinformasjon og produktinformasjon.

4. Å tilby kundeservice

For dette formålet bruker vi kontaktinformasjon og produktinformasjon. Hvis du kontakter kundeservice, lagrer vi navn og telefonnummer og / eller e-postadresse slik at vi vet hvem du er hvis du kontakter oss igjen. Vi vil også lagre tidligere kommunikasjonshistorikk.

5. For å forbedre brukeropplevelsen din på våre plattformer

For dette formålet bruker vi produktinformasjon, kontoinformasjon og teknisk informasjon. Vi kan f.eks bruke kontaktinformasjon til å kontakte og rekruttere brukere til spørreundersøkelser eller intervjuer for å forbedre tjenesten.

6. For å forbedre våre produkter og tjenester

For dette formålet bruker vi produktinformasjon, kontoinformasjon og teknisk informasjon.

7. For å forhindre svindel og tap

For dette formålet bruker vi kontaktinformasjon, tilgang og bruksinformasjon, offentlig tilgjengelig informasjon og produktinformasjon.

Det juridiske grunnlaget for formål 1, 2, 3, 4, og 7 er at behandlingen er nødvendig for å oppfylle vår avtale med deg, og levere våre produkter og tjenester til deg, jfr. den norske personvernforordningen Artikkel 6 nr. 1 bokstav b).

I tillegg vil vi kunne behandle personopplysninger under formål 1 og 2 for å oppfylle våre lovpålagte forpliktelser, jfr. den norske personvernforordningen , artikkel 6 nr. 1 bokstav c).

Retsgrunnlaget for formål 6, 7 og 8 er samtykke, jfr. Artikkel 6 nr. 1 bokstav a) i den norske personvernforordningen . Hvis vi ønsker å behandle personopplysningene for nevnte formål, vil vi få et eget samtykke.

Hvor lenge vi lagrer informasjonen

Vi lagrer bare informasjonen så lenge det er nødvendig. Dette betyr vanligvis at vi sletter:

- Kontaktinformasjon om kunder senest 2 år etter at kundeforholdet er avsluttet. Kundeservice vil lagre kontaktinformasjon fra personer som tar kontakt i 1 år.

- Identitetsinformasjon senest 2 år etter at kundeforholdet er avsluttet.- Identifikasjonsmåter fem år etter at kundeforholdet er avsluttet eller en transaksjon er gjennomført i samsvar med hvitvaskingsloven.

- Offentlig tilgjengelig informasjon senest innen 2 år.

- Kommunikasjon etter 2 år.

- Kredittinformasjon innen 1 år etter at informasjonen ble innhentet. Teknisk informasjon innen seks måneder.

- Kontoinformasjon innen 2 år etter at kundeforholdet er avsluttet.

- Produktinformasjon innen 2 år etter at kundeforholdet er avsluttet.

Vi lagrer informasjon så lenge den er i samsvar med loven, og det er et spesielt behov, for eksempel i tilfelle klager eller krav mot oss eller av oss.

Dine personvernrettigheter

Du har en rekke personvernrettigheter. Du kan bruke disse ved å logge på brukerkontoen din hos oss, hvis du har den, eller ved å kontakte oss.

Dine rettigheter inkluderer:

- Informasjon: Ytterligere informasjon om hvordan vi behandler informasjon om deg.
- Tilgang: En kopi av informasjonen vi har om deg.
- Retting: Rett og suppler informasjon om deg.
- Sletting: Be om sletting av informasjon ettersom vi ikke lenger har grunnlag for å lagre den.
- Begrensning: Be om at vi begrenser bruken av informasjonen din.
- Dataportabilitet: Be om at informasjonen din overføres til deg eller til en annen virksomhet i et strukturert, ofte brukt og maskinlesbart format.
- Innvending: Be om å motsette oss bruken av informasjonen din til profilering.

Du kan også motsette deg å bli underlagt individuelle avgjørelser av juridisk art som er utelukkende automatiserte.

Vær oppmerksom på at disse rettighetene er underlagt juridiske begrensninger. Vi vil svare på forespørselen din så snart som mulig, og senest 30 dager.

Hvis du mener at vi behandler personopplysninger ulovlig, har du rett til å klage til Datatilsynet. Vi håper at du først kontakter oss slik at vi kan vurdere dine innvendinger og løse eventuelle misforståelser.

Endringer i personvernerklæringen

Vi vil kunne oppdatere personvernerklæringen fra tid til annen. Du vil bli varslet om vesentlige endringer. Du finner alltid den nyeste versjonen av personvernerklæringen vår på nettstedet.

Kontakt oss gjerne hvis du har spørsmål, kommentarer eller ønsker å bruke rettighetene dine. Du kan bruke følgende kontaktinformasjon:

Databehandler:

Share More AS
Firma nr. 927 366 428
Maridalsveien 15, 0178 Oslo, Norge
Telefonnummer: +47 954 01 208

Sondre Selbæk, har det daglige ansvaret for å oppfylle selskapets forpliktelser i henhold til personvernreglene.

Har du spørsmål? Kontakt oss